29 Juli, Vertrek Faro-Lagos

Al in Mei had ik een vliegreis geboekt vanaf Weeze net over de grens in Duitsland, naar Faro in Portugal. Dit kostte 164 Euro, maar is toch de eenvoudigste manier om in de hoogzomer snel in de Algarve te komen.

Sasha, mijn dochter brengt met kleinkinderen Sven en Yara mij om 11:00 uur weg. Via dit prettige, kleine vliegveld wordt om ca. 16:30 uur geland in Portugal, na een voor mij altijd hachelijke reis.
Vliegtuigen vallen nogal eens naar beneden en als je gaat is er niets aan te redden! Verhalen over statistieken ten spijt; Ik geloof vast dat zelf rijden het beste is! (Waarom denken mensen altijd dat hun dit niet gebeurt? Het is een soort kansspel. Terwijl ze andersom wel op de hoofdprijs van de loterij mikken, die ongeveer dezelfde kans geeft!)

De tijd is meteen een uur terug gezet, want ze houden de Engelse tijdzone aan. In de bus gaat het naar de binnenstad van Faro en kan de eerste indruk verkregen worden. Nogal rommelig en druk. Veel graffiti en vervallen gebouwen. De temperatuur is lekker zonder echt warm te zijn.

Op naar het station want de trein moet genomen worden naar Lagos.

Het is hier een paar uur wachten zodat rap een terrasje wordt opgezocht waar ik met een paar Duitse Backpackers aan de praat kom. Zij zijn ook onderweg naar Lagos en hebben een speciale Hostal besproken.

Lagos blijkt toch nog wel 60 km treinen te zijn, waarna naar de binnenstad wordt gelopen. Het is een oude havenstad nog gesticht door de Carthagers. In 1241 waren de Moren al verdreven, waarna het dé favoriete haven werd van Hendrik de Zeevaarder in 1400.

 

Lagos

Lagos 

 

Igreja

Igreja de Santo António

 

Ik sluit me aan bij de Duitse Backpackers om ook een bed te vinden. Lagos zit in deze topvakantietijd stampvol toeristen waardoor het op de terrassen het gezellig druk is. We komen uit bij de 3 Monkeys, dat het Hostal blijkt te zijn, maar vol zit. Geen nood, de vriendelijke Aussie weet nog wel een ander hostal in de buurt, ook door Aussies gedreven. Voor 22,50 Euro krijg ik een beduimeld bed waar de slaapzak opgegooid wordt met het gebruik van smoezelig sanitair.
Naast me ligt een Aussie die 6 maanden per jaar werkt en verder de wereld rondtrekt. Als hij hoort over de Caminos naar Santiago en de mogelijkheid van goedkoop overnachten is hij er meteen voor in. Maar wordt dit ooit een pelgrim?

In de nauwe straatjes zoek ik een terrasje waar de diensters ook al weer Aussies zijn; er zit hier een heel nest! De prijzen blijken later het 3-voudige te zijn van wat verderop gebruikelijk is. Al gauw wordt het bed opgezocht, morgen begint de tocht!

 

☼  Hendrik de Zeevaarder
Dom Henrique o Navegador 1394 – 1460 is de zoon van Koning Joâo 1 en de Engelse Philippa van Lancaster. Hij is de grondlegger van de ontdekkingsreizen en heeft daardoor gezorgd voor de opkomst van Portugal als koloniale macht.

4

Hendrik de Zeevaarder

In de tijd van de kruistochten hadden de Arabieren het Monopolie op de karavaanroutes over land naar het verre – en middenoosten.
De zee lag open, hoewel vol gevaren en verhalen over verscheurende mythische beesten, monsterlijke gedrochten en afschuwelijke natuurverschijnselen.

Lagos werd het centrum van de scheepsindustrie, waarbij een nieuw en snel wendbaar type schip werd geproduceerd; de 2 en 3 master “carvelas”, (karvelen). In het nabije Sagres werd het wetenschappelijke centrum opgericht (1417), met zeevaartschool, waar ook de kaarten werden vervaardigd. Dit gebeurde vooral door Joodse kaarttekenaars, die toegang hadden tot Islamitische informatiebronnen.

De kapiteins rondden kaap na kaap in Afrika en in 1434 zorgde Gil Eanes dat negerslaven uit West Afrika, uit de Golf van Guinee en Senegal, verhandeld werden in Lagos. In deze tijd zijn Madeira, de Kanarische eilanden en de Azoren gekoloniseerd. In de 16e eeuw werd Belém bij Lisboa de speerpunt van de expedities en was de bloeitijd van Lagos voorbij.

5

 

tab