30 Mei, Geraardsbergen – Chaam 161 km

De lakens zitten vol met scheuren en versleten, zodat ze aan de vrouw worden gegeven want die zijn niet meer te gebruiken. Geen probleem, hoeven ze niet meer naar de wasserij. De Belgische werkt hier voor een stichting op jaarbasis. Geen vetpot zo te horen, waarbij onevenredig veel uren gemaakt moeten worden, dag in dag uit. De beheersters worden ook achter elkaar versleten en zo te horen is zij niet de laatste! Op de vraag of ze wel eens in het Franstalige gedeelte komt, is het antwoord; nee, wat moet ik er doen? Alles is aan deze kant, bank enz. De bevolkingsdelen in België leven volstrekt met de rug naar elkaar toe, dat is wel duidelijk!

http://www.ngw.nl/int/bel/g/images/geraards.jpg

Geraardsbergen

De Belgische familie is aan het rommelen waarbij ik aanschuif voor koffie en ontbijt. Als vertrokken wordt is het weer nog wat somber maar in ieder geval droog. Langs de Dender gaat het verder.

SDC11891

Gekanaliseerde Dender

Op de zondagmorgen is het erg rustig. Wat later komen de fietsclubs op gang en ontwaar ik een enkele wandelaar.

Scan dagtr

Geraardsbergen – Chaam  161 km, Dagtraject 48

Ninove wordt bijna zonder het te merken gepasseerd. Het is mooi fietsen zo langs het water. Je zou kunnen spreken van een mooie natuur met eendjes en fluitekruid in de bermen. Toch valt een ding op; de geur van het water. Het ruikt nog onverbloemd naar rioolwater dat er bijna ongezuiverd in gekieperd wordt. België heeft op dit gebied een schrikbarende achterstand, maar is volop bezig dit in te halen.

SDC11892

Dender met fluitekruid

Regelmatig stroomt dit dal van de Dender ’s winters over, waar nu niets van te merken is. Aalst komt in zicht en wordt het tijd voor de koffie. In een cafeetje zijn de Vlamingen luidruchtig aan het kaarten en is de koffie prima.

Een Congolees vraagt waar ik vandaan kom. Als hij hoort dat het Santiago is moet ik perse bij hem langs komen om wat mee te nemen, zodat makkelijker gefietst kan worden. Hij zit 2 huizen verderop met een winkel in exotische spullen en voeding. Van hem krijg ik een flesje gemberdrank, wat via Loes welbekend is en nogal enige “naverbranding” bevat!

SDC11894

Speciale fietsdrank!

Het is gebeurd met het dal van de Dender omdat rechtsaf gebogen moet worden richting Moorsel (waar kennen we die naam toch van?). De laatste hellinkjes worden genomen; niet zo erg hier voorlopig van af te zijn!

SDC11895

Moorsel

Eigenlijk had ik de Leirekensroute moeten pakken vanuit Aalst, maar kom er bij navragen pas later op. Een prachtig vlak fietspad op een oud talud van een spoortreintje, zoals we al eerder gehad hebben.

SDC11896

Leirekensroute

Het blijft rustig op de route met amper een Vlaming die bewegen wil. Na Londerzeel is het gebeurd met het spoorfietspad en wordt het een rommelig doorlopend soort industriegebied, waarbij het kanaal van Willebroek wordt overgestoken. Pas op; dit is het oudste kanaal van Europa uit 1561!

In de verte ligt Mechelen, de oude hoofdstad van de 17 Provinciën van de Nederlanden omstreeks 1500. De tijd van Karel de Stoute en Margaretha van Oostenrijk. De stad heeft uit deze rijke periode veel moois bewaard, hoewel de grote oorlogen veel verwoest hebben.

SDC11897

Brusselse Poort

Langs de Brusselse Poort uit de 13E  eeuw komen we binnen. Meteen gaat het de binnenstad in over de Korenmarkt naar de brug over de Dijle. Dit is de grootste rivier die ook bevaren werd. De grachten, die hier al gauw vlieten heten, zorgden voor de waterafvoer wat in vroegere tijden stond voor veel stank en ziekten. Tegenwoordig zijn ze weer aardig schoon en zorgen voor prachtige plaatjes met de oude panden.

SDC11898

Langs de Dijle

Na de Dijle gaat het over de IJzeren Leen naar de Grote Markt waar het hart van de stad klopt. Het is topdruk in de stad. Alle beschikbare ruimten zijn vol gezet met attributen voor kinderen, die overal naar harte lust gebruik van maken. Het zicht op de gebouwen wordt er haast door weggenomen.

SDC11901

Stadhuis Mechelen

Het stadhuis bestaat uit drie opmerkelijke en prachtige gebouwen: Het Paleis van de Grote Raad uit 1526, maar pas afgebouwd in begin 1900. Het Belfort uit de 14e  eeuw, waarvan de aanzet voor de toren aanwezig is, maar nooit gebouwd. De Lakenhal uit de 14e eeuw.

SDC11899

Schepenhuis

Het Schepenhuis is het eerste stenen stadhuis van Vlaanderen uit 1288, waar de toenmalige Schepenbank zat. Dit waren de voorlopers van de tegenwoordige rechtspraak. Karel de Stoute installeerde in 1473 in dit gebouw het Parlement van Mechelen.

Ertegenover de St.Rombouts kathedraal. Gebouwd in de 13e eeuw, maar wat vooral opvalt is de stompe toren die in 1449 gestart is.

SDC11900

St.Rombouts kathedraal

De toren is 97 m hoog en er had een trotse spits op moeten komen. Door een geweldige kruitontploffing met honderden doden en verwoesting van een derde van de stad kwam het er nooit meer van. Bovendien vielen in die tijd nogal wat spitsen om, zodat ze het zo maar lieten.

http://www.mechelenblogt.be/bestand/resize/remote/b679e9c54337e7a7aff764cf697f53fd-300x197.png

Stadswapen

Ondanks alle mooie panden is het toch wel tijd om wat te eten zo tegen 13:00 uur. Op de grote markt lijkt een benaderbaar restaurant te zitten gedreven door Marokkanen. Dit blijkt al gauw een verkeerde keuze, omdat het stikvol liep en de mensen echt kwamen om te tafelen. Die tijd is er voor een fietser niet dus maar weer weg om wat anders te zoeken waar het vlugger kan.

SDC11902

Prachtige panden voor de Kathedraal

Buiten de prachtige panden voor de Kathedraal. Het is echt Nederlands zoals dit ook in Gent of Brugge is te zien, maar dan enkele honderden jaren eerder dan in Amsterdam.

Net buiten de eerste ring wordt een Marokkaan ontdekt met simpele maar perfecte menu’s, snel opgediend. Net wat nodig is. Helaas begint het te regenen en dat nog steeds harder ook. Een tijdje zit ik het uit maar als het niet stopt moet toch verder gegaan worden.

Mechelen uit moet naar Duffel de weg worden gezocht wat niet geheel lukt. Door de stromende regen wordt richting Rumst gereden en daarna binnendoor naar Duffel. Het water staat in mijn schoenen en alles is doornat. In Duffel stopt de harde regen waar met de nodige omweggetjes eindelijk de route langs de Nete wordt gevonden.

SDC11903

Langs de Nete

Langs de Nete gaat het richting Lier. Je hebt de grote en de kleine Nete die elkaar afwisselen. De Nete staat in open verbinding met de zee en de getijdenwerking is duidelijk te zien. Waarschijnlijk wordt zo ook de troep van de steden afgevoerd. Het ziet er allemaal niet erg helder uit. Om Lier wordt een gedeelte van het Netekanaal gepakt richting Zandhoven en Malle.

SDC11904

Langs Netekanaal

Vaak behoorlijk zoeken om niet het verkeerde pad te nemen. In Oostmalle wil ik afslaan naar Turnhout, wat achteraf een behoorlijke omweg zal betekenen. Ik heb het idee om te overnachten in de Pelgrimshoeve in Vessem. Het ligt ergens onder Eindhoven in de buurt van Eersel, maar dat valt buiten het routekaartje en een andere kaart heb ik niet. Dus eerst maar op naar Turnhout dat is de goede richting.

Scan Chaam

Traject Zoersel - Chaam

Een behoorlijk eind dat een stopje onderweg noodzakelijk maakt. Het Belgische pilsje gaat er wel in en verder maar weer. In Turnhout is het zoeken naar het “Bels Lijntje” een fietspad over een oud spoortalud naar Tilburg. Na het nodige gezoek vind ik het boven het haventje. Maar kom ik nog in Vessem? Een automobilist gevraagd, helaas die doen tegenwoordig alles op de Tom Tom en hebben geeneens een kaart in de auto!

SDC11905

Bels Lijntje

Over het Bels Lijntje is het prettig rijden omdat de felle Noordenwind hier door de begroeiing gedempt wordt. De grens wordt gepasseerd en meteen daarna weer België in door Baarle Hertog, totdat in Baarle Nassau echt Nederland wordt ingereden. Hoera ik ben thuis!

Bestand:Coat of arms of the Netherlands - 02.svg

Bij een Italiaanse IJssalon wordt eerst maar eens een grote hoorn gehaald wat in ieder geval zorgt voor suiker en energie. Het is inmiddels ook al na zevenen en na de lange dag ben ik behoorlijk aan het eind. De mede ijseters vertellen mij dat Vessem echt te ver is en adviseren mij of het plaatselijke sporthotel te nemen of de jeugdherberg in Chaam.

Op naar het sporthotel, dat onherroepelijk gesloten is, dus op de laatste krachten tegen de wind in door naar Chaam. Het bord Jeugdherberg staat op de rotonde dus rechtsaf maar volgen. Na 4 km zijn de aangekondigde Campings allang gepasseerd maar nergens een Jeugdherberg. Dan maar vragen bij één van de boerderijen. Eindelijk vind ik iemand die vertelt dat de Herberg al 2 jaar geleden afgebroken is. Daar ben je klaar mee, terwijl de borden er nog naar verwijzen. Het lijkt Frankrijk wel! Hij geeft mij het advies met een slinger terug te rijden naar één van de campings die trekkershutten hebben, misschien lukt dat?

De camping is akelig stil maar de kantine is na achten nog open en verdorie het lukt voor 33,60 Euro een hut te krijgen. De weersomstandigheden nodigen zeker niet uit om het tentje op te zetten.

SDC11906

Trekkershut in Chaam

In de hut zijn 4 slaapplaatsen, het is er koud en behoorlijk donker, maar ik ben onderdak.

Met een op de kop getikt flesje wijn is met de buren uit Friesland een gezellige avond door te brengen. Vandaag de onmogelijke afstand van 161 km afgelegd en met een totaal van 5022 weer terug in Nederland!

http://user.chollian.net/~boonstra/gif/fiets919.gif

tab